11 آوریل 2023- یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که به احتمال زیاد انسولین را می توان در دمای اتاق برای مدت طولانی تری نسبت به زمانی که شرکت های دارویی تا به امروز روی آن حساب کرده اند، ذخیره کرد. محققان دانشگاه گوتنبرگ گفتند: به این ترتیب دسترسی به این داروی حیاتی می تواند به طور قابل توجهی برای فقیرترین ساکنان جهان بهبود یابد.

در دیابت نوع 1، سلول های بتا( تولید کننده انسولین در پانکراس) از بین می روند درنتیجه این افراد باید انسولین را تا آخر عمر به صورت تزریق چندگانه در روز دریافت کنند. درمان ناکافی انسولین، متابولیسم را مختل می کند که در دراز مدت می تواند منجر به آسیب چشمی، نارسایی کلیه یا سایر عوارض شود. بسیاری از کشورهای در حال توسعه، با کمبود انسولین مواجه هستند و انسولین در این کشورها اغلب بسیار گران است. در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر به دلیل دسترسی نابرابر به مراقبت‌های دیابت، جان خود را از دست می دهند.

از آنجایی که انسولین به دما حساس است، برای نگهداری طولانی مدت باید در یخچال (در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد) نگهداری شود. اما خانواده ها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دسترسی به یخچال ندارند. در دمای اتاق (تا 30 درجه سانتیگراد)، معمولا تصور می شود که انسولین حدود چهار هفته باقی می ماند و پس از آن باید دور ریخته شود.

مدت نگهداری چهار برابر

برای مطالعه حاضر، یک تیم تحقیقاتی به رهبری محققان دانشگاه گوتنبرگ تجزیه و تحلیلی را بر روی شش نوع انسولین انجام دادند. شش خانواده ی مختلف در ناگپور در هند، انسولین را برای دوره ای از یک تا چهار ماه در تابستان در جعبه ای در خنک ترین اتاق خانه یا در گلدان های سفالی که به عنوان سیستم های خنک کننده ی ساده طراحی شده اند، که با تبخیر آب محتویات درون آن را خنک نگه می دارد، ذخیره کردند.

یکی از نویسندگان این مطالعه دکتر گان فورساندر، محقق و پزشک اطفال در آکادمی Sahlgrenska، در دانشگاه گوتنبرگ، گفت: این مطالعه نشان می ‌دهد که انسولین احتمالاً ماندگاری به مراتب طولانی‌تری در دمای اتاق دارد - تا چهار برابر زمانی که قبلاً تصور می‌شد. این مطالعه همچنین نشان داد که یک راه حل ساده، استفاده از گلدان‌های سفالی خنک ‌کننده است که می‌تواند در داغ ترین آب و هوا، انسولین را در شرایط مطلوب نگهداری کند.

افزایش دسترسی به انسولین

یک تیم تحقیقاتی دیگر در دانشگاه فلوریدا در Gainesville، غلظت انسولین را طبق روش استاندارد (کروماتوگرافی مایع) پس از ذخیره‌ سازی در دمای اتاق توسط خانواده‌های هندی، تعیین کرد.

این تحقیق که درThe Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است، توسط دکتر گراهام دی اوگل، مدیر سازمان "زندگی برای یک کودک" و استاد کمکی در دانشگاه سیدنی استرالیا انجام شد.

دکتر اوگل گفت: اگر نتایج ما در مطالعات بزرگتر تایید شود، ممکن است باعث تغییر در نیاز به دور ریختن انسولین خارج از یخچال پس از یک ماه، شود. دوره زمانی که انسولین ممکن است هنوز قابل استفاده باشد، به طور بالقوه می تواند به سه یا شاید حتی چهار ماه افزایش یابد. این می تواند تأثیر عمده ای بر دسترسی خانواده های ضعیف به انسولین داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-longer-shelf-life-insulin-major.html